Rejseoplevelser

Vietnam 2

RejserPosted by Johnny Kressner 02 Mar, 2010 04:55:21

Hej alle....

Så er det tid til anden del af rejsebeskrivelsen.
Som sagt gik det med bumletoget tilbage til Hanoi, hvor vi ankom kl. 5.00. Her ventede vores bil på os næsten morgenfriske, de syntes heldigvis også det var tidligt. Første stop var på en morgenmadsrestaurant (læs ), her fik vi serveret nudelsuppe med oksekød og grøntsager. Mine øgne havde allerede sagt stop til min mave, men pigerne var mere modige og gik i gang, det holdt dog ikke så længe før de også måtte give op overfor den kraftige kost kl. 5.30 om morgenen. Stedet var fyldt med gæster der hurtigt fik skovlet en stor skål morgensuppe i sig "velbekomme".
Nu havde vi luret at der lå et lille sted ved siden af som solgte grøn te, så vi stoppede lige der og fik et glas varm te, inden turen gik videre mod Halonbugten, hvor vi var fremme i løbet af formiddagen. Efter lidt venten kom vi om bord på en "challup" som skulle sejle os ud til vores træbåd, hvor vi skulle være det næste døgn. Vi var lidt spændte på hvordan vores sovepladser så ud, da rejsebeskrivelsen var lidt vag på dette område. Men overraskede blev vi, da vi ankom til båden fik vi udleveret nøgler til vores kahytter, som viste sig at være lækre med airkon og eget badeværelse, ren luksus. Efter at have pakket lidt ud var det tid til frokost, som bestod af alt godt fra havet, serveret af et meget servicemindet personale, som forkælede os på hele turen. Første stop på turen var ved en kæmpe grotte som var utrolig flot, man kunne næsten ikke forestille sig at man gik inde under et bjerg, turen gennem grotten tog omkring 40 minutter, både op og ned. Tilbage på båden var det tid til lidt afslapning, det var desværre diset (som det er for det meste deroppe) men temperaturen var kommet op på ca. 20 grader, hvilket var helt behageligt efter Sapas 5 grader.
Efter lidt sightseeing gennem klippeformationerne, stod maden igen parat, med 5-6 nye "alt godt fra havet" retter, utroligt velsmagende og spændende. Nu var øjenlågene ved at blive tunge, så det var tid til at nyde vores dejlige senge, og blive vugget i søvn i det stille vand. Udhvilede næste morgen nød vi morgenmaden til enkelte solstråler, inden turen gik i båd ind mellem bjergene, her var en storslået natur, hvor aberne også lige kom og hilste godmorgen.
Nu var det tid til at sejle tilbage mod Halon by, og på vejen fik vi lige frokost inden sejlturen var forbi. Jeg tror vi alle godt kunne have tænkt os en dag mere derude.
Friske var vi klar til en lang køretur på et par timer til vores næste stop Ning Binh, dette skulle være landjordens svar på Halonbugten. Vel fremme på vores næste hotel, glæde vi os til at komme ud og strække benene. Umiddelbart så det flot ud, med masser af blomster, bassiner med fisk osv., men vi fik hurtigt det indtryk at vi skulle bo i et område som var blevet forladt i al hast. Vi var de eneste der bøde i vores blok af værelser, receptionisten kom cyklende når hun havde set os komme, i alle de kinesiske huse på området lå støvet tykt, og poolen havde vist ikke været renset det sidste halve år. Vi fandt senere ud af at stedet mere blev brugt som gennemgangssted, hvor busserne kom sent om aftenen og efter morgenmad var de kørt igen, så vi følte os som " Palle alene i verden". Nå men vi havde fået et kæmpe værelse med 3 store senge, og Bente følte sig som fakir, hun kunne mærke alle fjedrene.
Heldigvis var det jo naturen vi var kommet for at se. Så næste morgen gik turen til nogle små både som skulle sejle os ind i deltaet mellem bjergene, skøn natur og vi havde fået 2 roere med på vores båd, mor og datter tror vi, og selv om deres engelske ikke var deres stærkeste side, gjorde de alt for at vise os de forskellige ting vi sejlede forbi, så turen blev rigtig hyggelig og oplevelsesrig. Undervejs skulle de da også lige prøve at sælge nogle af deres egne ting, som de havde medbragt. Når roerne blev trætte i armene, skiftede de bare til fødderne, underligt de bare kunne ro og vende årer med de bare fødder. Efter næsten 2 timer var vi tilbage ved bilen, og på vejen tilbage kørte vi ind og fik lidt frokost. Næste morgen skulle vi have endnu en sejltur i nogle både der var tæt på hotellet, vi havde været oppe og kikke på dem om aftenen, så Bente mente at det så ustabile ud at hun ikke ønskede at tage med, men de var så ment stabile nok så Rikke og mig tog turen alene, også her var "servicen" i top der blev peget og vist, plukket blomster og krydderurter, vist krabber og snegle æg, samt storke og hejrer. Vel tilbage var det tid til at tjekke ud fra hotellet, og turen gik nu tilbage til Hanoi, hvor vi skulle overnatte på det samme hotel som vi startede på.
Efter et velfortjent bad, gik vi ud for at gå en tur rundt om søen, det var tydeligt blevet hverdag igen mens vi havde været væk, et virvar af biler, knallerter og cykler, dyttende om kap som om det hjalp noget, men det lærer man åbenbart hernede for alle dytter af alle. Om aftenen skulle vi ud og slutte vores rundrejse af på en lokal restaurant, hvor vi fik en lækker 5 retters menu. Godt trætte efter 9 hårde dage, tog vi tilbage på hotellet, vi skulle jo af sted kl. 6.00, så vi måtte have morgenmadpakker med på vej til lufthavnen. Heldigvis var det så tidligt at trafikken ikke var så tæt endnu, men gadehandlen på markederne var i gang i stor stil, med masser af knallerter læsset op med varer til boder og butikker. Gad vide hvornår de sover?.
Vi ankom i lufthavnen i god tid, så der stod kun 5 i kø før os, der var åbenbart problemer med det første par, for det tog næsten 20 min. at tjekke dem ind. Endelig blev det vores tur og gladelig ragte vi vores billetter og pas over disken.....Så begyndte problemerne, damen kikkede sødt på os og spurgte om vi ville med i dag, undrende for der stod jo torsdag d. 25 på billetten, hun spurgte igen, og så gik det op for os at der stod marts og ikke februar på billetten.
Straks kom der hjælpere til og spurgte om vi ville lave billetten om, så skulle vi bare gå op på deres kontor og få det ordnet, dette gik nemt der var heldigvis tomme pladser i flyet, så vi kunne komme med. Da alt papirarbejdet var ordnet kom regningen....600US$ eller godt 3.500 kr., vi havde ikke noget valg der stod jo en taxa og et hotel i thailand og ventede, så vi prøvede at smile, og hurtigt ned til tjek ind og videre ud til flyet.
Nu gik turen så tilbage til Bangkok, og vores chauffør ville være sikker på at finde os at vi allerede blev kaldt over højtalerne inden vi var kommet igennem paskontrollen. Nu manglede vi bare et par timers kørsel til Hua Hin Grand hotel og 35 grader, hvor vi endelig kunne nå at pakke kuffert ud.
Mere om tiden i Hua Hin i næste rejsebeskrivelse.

Rikke, Bente & Johnny.

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.