Rejseoplevelser

Hua Hin

Thailand 2013Posted by Johnny Kressner 15 Jan, 2013 11:42:47

Traditionen tro skal den stå på pølser og fadøl i lufthavnen...smiley

Så er vi atter i Hua Hin, denne gang bor vi på Citin Loft tæt på centrum af byen.

Efter en lang tur herned ankom vi lørdag aften kl. 20,hvor vi blev mødt af Tuk som lige skulle være sikker på at alt med hotellet var i orden så det blev en hurtig indkvartering, hvorefter vi gik til byen for at få lidt at spise.

Søndag stod den på afslapning, først en tur på stranden på Richards place, hvor vi straks erobrede de sidste liggestole. Efter et par timer med lidt koldt at drikke og lidt vandpjaskeri, blev vi enige om at have fået nok sol for denne dag, klog beslutning vi var lidt røde om aftenen. Turen hjem gik via stranden til centrum hvor vi kikkede forbi Tuk Tours til en kold SINGHA. Turen gik videre til Moon Smile vores ynglingsrestaurant hvor vi indtog en let frokost. Hjem for at skylle sandet af inden vi måtte ned og have et par timers oliemassage (det var savnet) som man vanligt bliver forfalden til.

Om aftenen gik vi tilbage til Moon Smile og deres lækre mad. Bente fik en svinekotelet der fyldte næsten hele tallerkenen, så hun måtte give op og lævne. Martin og Johnny fik seafood på hot plate, en medium og en thaistyle, martin var glad for valget af medium, han måtte have kolde omslag på panden efter indtagelsen, og siden har han kaldt mig lædermund.

Mandag stod på mere afslapning, med lidt solbadning og lidt dyppen tæer i vores lille pool(badekar) på taget af hotellet, vi målte temperaturen til 30 grader i skyggen og 47 grader i solen, så en tur i supermarkedet for at købe lidt brød og pålæg, som vi senere indtog på værelset. Om aftenen gik vi til havnen og kikkede lidt, derefter indtog vi middagen på en fiskerestaurant på pæle ud over vandet, dejligt med en lun brise fra havet efter endnu en varm dag.

Tirsdag ringede vækkeuret kl. 6:30, vi skulle på tur og gerne lige nå lidt morgenmad inden.

Dagen begyndte med at kikke på en ananasplantage, inden turen gik op til PALA-U vandfaldet i nationalparken. På vej gennem parken var vi heldige at se en vild elefant, men der blev ikke noget fotostop da man var bange for den ville angribe bilen hvis vi kom for tæt på og holdt stille, guiden fortalte at han kun så dem på hver 5-6 tur i parken. Fremme ved vandfaldet foregik resten af turen til fods, nu gik det over stok og sten op til level 4, hvor vi kunne fodre fiskene, der var så mange at de næsten gik på land for at spise af hånden, selv om de stod så tæt var det næsten umuligt af tage en fisk op af vandet, når det lykkedes var det kun i få sekunder inden den slap løs igen.

Da vi skulle tilbage prøvede Martin og mig at nå level 5, inden vi skulle tilbage til bilen, det gil også godt indtil Martin gled på en sten og satte sig overskrevs på en sten og fik lidt buksevand. Frokosten blev indtaget på et lille sted med skøn udsigt over bjergene. Herefter bskulle vi have været på elefant trekking, men på grund af varmen byttede vi rundt så vi tog til Hua Hins flydende marked først, og så tilbage til elefanterne hvor den stod på en times trekking i skoven.

Vel tilbage var der lidt koldt at drikke, og en lille elefantunge på 1 år vi kunne nusse lidt med. Den prøvede at drikke Martins cola, selv så lille en unge er utrolig stærk. Nu var alle trætte og turen gik tilbage til vores hotel, hvor vi fik et velfortjent bad.

Efter et par dages dasen tog vi en TUK op til den store BUDDA.

Vi ankom lige i rette tid, så vi stille og roligt kunne gå rundt og nyde det.

Da vi var ved at skulle vende næsen hjemad ankom der mange busser og en hel del skolebørn.

På vej retur til Hua Hin, blev vi enige om at slå et smut forbi abebjerget. Her stod den først på trappetræning.

Derefter skulle aberne fodres, og med et enkelt skrig stormede alle aberne ned til os inden vi havde købt noget mad endnu.

Lørdag var der grænsemarked ved grænsen til Burma, så vi havde bestilt en taxa til at køre os de 120 km. derop. Her blev virkeligt solgt alt fra brugte sko til orkideer, og en kold øl blev det såment også til.

Efter et par timer på markedet gik turen til akvriet, hvor vi skulle se hajerne blive fodret. 10kr. for indgangen så kan man vel lige klare det?

Inden turen gik hjemad igen, spiste vi frokost på en lokal restaurant ved vandet. Jeg havde bestilt Catfish men desværre var der udsolgt, så jeg fik en anden fiskeret i stedet for.

Hjemme igen stod den på afslapning, lidt massage og god mad på Moon Smile.

Så blev det tid til en herretur, vi skulle nemlig på heldags fisketur, et par timers kørsel fra hotellet. Der var gået lidt kludder i bestillingerne, så vi var kun 4 der skulle fiske og havde hele båden for os selv.

Efter et par slap a´dage gik turen til vores lille trope ø Koh Talu, et par hundrede km. syd for Hua Hin. Vi blev afhentet i minivan og kørt til "havnen" hvor vi steg ombord på en speedbåd som skulle sejle os til øen.

Da vi ankom blev vi budt velkommen over et lille glas juice, hvorefter vi fik nøglerne til vores Thaivilla, som lå lige ned til stranden.

Så nu var det om at skifte til badetøj for at nyde det krystalklare vand, der blev også lige tid til lidt sejlads i kano inden krokosten blev serveret.

Efter lidt afslapning oven på maden var der en lille trekkingtur til øens udkikspunkt, da vi nåede toppen var Tshirten godt våd, jeg tror det var gammelt øl der skulle ud...smiley

Om aftenen stod den på hygge i strandbaren, hvor indehaveren og hans kone stod for de musikalske indslag, en oplevelse og hyggeligt.

Næste formiddage stod den på snorkling 2 steder, først under land senere lidt længere ude. Her fodrede vi fiskene med bananer spøjs oplevelse, men der kom et utal af fisk og spiste af hånden.

Efter frokost vendte vi tilbage til fastlandet i speedbåden, det viste sig dog at "havnen" var sandet til, så vi måtte hoppe af båden og gå i land med kufferten på hovedet.

Efter aftensmaden på Moon Smile skulle vi lige prøve en af desserterne indbagt ananas med is...lækkert.

Efter en hviledag skulle vi på en endagstur til River Kwai og tigertemplet. turen startede kl. 06:30, så der var ingen morgenmad, vi havde dog smurt et par ostemadder som vi kunne indtage når vi holdt den første pause på tankstationen, i Thailand er mange tankstationer udvidet med butikker, restauranter, gadekøkkener, alt hvad hjertet begærer. Første stop var på den originale krigskirkegård hvor krigsfangerne der byggede dødens jernbane lå begravet.

Derefter gik turen til museet som var lavet i fangelejren, her var billeder og beskrivelser af forholdende for krigsfangerne, utroligt at nogle overlevede.

Nu gik turen i longtailbåd til den berømte bro over Kwai. Her skulle vi selvfølgelig krydse floden via broen, som stadig blev brugt, så det var ind til siden når der kom tog.

Efter broturen skulle vi køre på dødens jernbane, nu var det søndag og rigtig mange skulle med toget, så for ikke at skulle stå op i 1,5 time blev vi enige om at opgradere vores billettter til "1. klasse" (40kr. pr. stk.), Dette viste sig også at være svært, vi skulle jo gerne have pladser ud mod floden til fototagning, så vores lokalguide måtte igang med at forhandle med tog personalet, det lykkedes heldigvis til sidst at vi fik de bedste pladser. Dertil kom at der var små madpakker med vand kiks og frisklavet kaffe, da vi steg ombord, derefter var der fri sodavand på turen gennem landskabet. Heldigvis kunne man mud betaling få serveret kolde øl i samme tempo. smiley

Da togturen var overstået stod den på frokost på en hyggelig restaurant med masser af god mad. Da vi havde slået mave gik turen videre til tigertemplet, hvor der skulle nusses lidt med de store katte.

Der var også lige lidt leg med en tigerunge.

Nu var dagens program udtømt, og en tre timers bilkørsel ventede os, inden vi var tilbage i Hua Hin igen. Hjemme på hotellet havde vi fået en lille gæst på hotelgangen.

Nu var det heldig vis tid til en hviledag inden vi skulle på grottetur.

Efter morgenmaden blev vi afhentet og kørt til nationalparken og den hemmelige grotte (Sam Roi Yod), først blev vi sejlet rundt om pynten hvor opstigningn til grotten skulle begynde, men bølgerne viste sig fra den dårlige side så igen måtte vi hoppe af båden og gå i land, og bølgerne skulle selvfølgelig lige slå ind over båden da vi hoppede af.

Lidt våde begyndte turen op af bjerget, der var 430 m. til grotten og man må sige det gik op af bakke i meget ujævnt terræn, med høje knæløftninger. Heldigvis var der rimeligt tørt underlag så det gik rimeligt.

Efter 300 m. gik det lidt ned af bakke igen inden vi skulle ind i selve grotten. Her var så det syn som gjorde hele turen værd.

Nu var der bare den lange vej tilbage igen, på vejen mødte vi en del grupper på vej op, heldigvis var vi næsten alene på ruten hele vejen, det gør turen lidt nemmere. Vel tilbage igen blev der serveret frokost, men uden øl det var jo et helligt sted. Mens vi spiste begyndte det at regne kraftigt, så båden kunne ikke hente os igen, så nu skulle vi lige klatre over bjerget for at komme tilbage til bilen.

Tilbage i byen trængte vi til massage ( den sidste inden vi skulle hjem) så der skulle tages "familebilleder.

Om aftenen gik vi på natmarkedet og fik et par drink.

Næste dag skulle jeg så på Thailandsk Put&Take, her var sat specielle fisk ud, som man så kunne prøve at fange. Bagefter blev de sat stille tilbage i søen. Synd det styrtede ned for stedet var rigtig hyggeligt, og heldigvis med små huse så man kunne fiske i tørrevejr.I løbet af dagen klarede det heldigvis op. Det blev til 8 fisk på land og 3 der undslap inden.

Nu var det blevet sidste aften og kufferterne skulle pakkes, da vi skulle afsted kl. 9 næste morgen. Først en tur ned for at sige farvel til Tuk

Derefter i minivan til Grand Palace i Bangkok. Her var godt nok mange mennesker, vi måtte køre flere gange rundt om paladset før det lykkedes at finde et sted hvor vi kunne blive sat af, indenfor var der også fyldt godt op, men sådan er det jo ved store seværdigheder.

Feriens sidste middag skulle indtages på Bangkoks højeste hotel Baiyoke Sky på 82. etage med udsyn over hele Bangkok, efter middagen gik vi de sidste 2 etager op, og ud på det rullende fortorv så man kunne nyde udsigten i fri luft.

Nu var det tid til den sidste tur mod lufthavner, hvor turen mod kastrup startede kl. 00:25, efter 11,5 time landede vi i Kastrup lufthavn, og en god brugt ferie var billigt til salg.

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Lea 22 Jan, 2013 20:46:26

Hej far & Co,

Hvor er det dejligt at høre I har en god tur :)

Herhjemme går det med fuld fart fremad, både travlt på arbejdet og hjemme - så er lidt misundelig på jer!!

Glæder os til at læse næste opdatering, så man kan drømme sig væk fra frost og kulde som vi har herhjemme...

Varmt kram og mange tanker

Lea

Posted by Johnny 17 Jan, 2013 15:02:37

Er der slet ingen der har kommentarer? :-(