Rejseoplevelser

Koh Chang

Thailand 2011Posted by Johnny Kressner 12 Mar, 2011 10:58:07

Her er så lidt oplevelser fra Koh Chang.

Efter at være indkvarteret på hotellet, gik vi ud for sundere terrænet.

Det var sidst på eftermiddagen, så vi havde masser af tid til at finde lidt rundt i byen, få en kold øl og lidt at spise. vi var stadig lidt trætte efter den lange køretur fra Bangkok så vi gik tidligt til ro.

Mandag var det så tid til at lave program for ugen, da der ikke var planlagt noget hjemmefra. Heldigvis kom der en kuvert fra selskabet der havde transporteret os fra Bangkok, fyldt med oplysninger og turforslag.

Nu er internettet jo en god ting så via Tuk i Hua Hin fik vi booket de forskellige ture.

Resten af dagen slappede vi bare af med fodmassage, poolen og lidt godt at spise og drikke.

Tirsdag var nok den mest aktive dag, hvor jeg havde bestilt en 7 timers trekking i regnskoven med ankomst på toppen 500 m oppe.

Jeg blev hentet på hotellet, hvorefter turen gik rundt og opsamlede resten af deltagerne, en blandet skare fra mange forskellige lande.

Herefter kørte vi til vores guides hjem hvor vi blev modtaget af hans kone som udelte vand og madpakker til os. Jeg tror der var nogle der ikke helt havde forstået hvad de havde meldt sig til, de ankom i badesandaler, små tynde sko. Det tror jeg de fortrød senere efterhånden som det gik opad.

Ruten var absolut en naturrute uden egentlige stier, og da det havde regnet hele natten var skovbunden meget glat pga. de våde blade.

De første timer trekkede vi op til den første bjergtop hvorfra der var en flot udsigt ned over øens vestkyst. Efter et hvil gik det videre opad til det højeste punkt, denne stigning var temmelig stejl så der blev brug for alle kræfterne både med høje knæløftninger og arm træk i alt hvad man kunne få fat i af træer og lianer.

God forpustede ankom vi til toppen for at nyde udsigten efter alle vores anstrengelser. Efter en kort pause begyndte nedturen, den var ikke nemmere i det glatte føre, og vores udleverede vandrestok var til god hjælp i det smattede føre. På vej ned stoppede vi et par gange og nød udsigten.

Halvvejs nede tog vi en afstikker til et vandfald, inden turen gik tilbage til guidens hus, og turen tilbage til hotellerne.

Godt træt var det tid til en kold øl og et varmt bad, så man var klar til 1 times oliemassage til alle de ømme muskler.

Onsdag havde vi alle 4 bestilt en bådtur som gik rundt til 4 øer syd for Koh Chang.

Ovenpå tirsdagens regn og overskyet vejr, skinnede solen fra en skyfri himmel, så dagen på vandet kunne nydes i fulde drag.

Vi fik svømmet og snorklet i den helt store stil, så jeg tror vi havde opvaske hud over hele kroppen.

Efter 6 timer på vandet var vi vist alle sammen lidt lyserøde.

Torsdag var jeg så igen alene på tur, denne gang var det fisk det drejede sig om, så af sted til øens sydspids igen og ombord på en fiske båd.

Efter at have sejlet en times tid kastede vi så anker og besætningen klargjorde vores grej, som bestod af en stang med en lod efterfulgt af 2 kroge, her blev så sat lange stykker blæksprutte.

Efter kort tid begyndte det at rykke lidt i stangen omkring på båden, og mange forskellige fisk blev hevet om bord, jeg selv fik 5 papegøje fisk samt nogle andre ukendte fisk.

Så havde fruen på båden lavet frokost til os, så vi holdt en pause for at nyde maden. Derefter sejlede vi til et andet område, hvor der blev lidt mere liv i stængerne, her var nemlig barracudaer som blev hevet om bord. Da de første var hevet op gik fruen igen i gang nem at lave friskfanget barracuda med chili / hvidløgs dressing til. Ummmmm.

Nu rykkede vi så til det sidste sted, hvor der igen kom en del barracudaer og andre fisk om bord, bla. en kuglefisk.

Nu sejlede vi igen hjemad, godt træt efter endnu en dag på havet.

Jeg fik 3 barracudaer med hjem, som hotellet lavede på grillen om aftenen.

Fredag skulle vi så op og bade elefanter i den nordlige del af øen.

Efter en kort køretur ankom vi til elefantlejren, hvor vi fik lidt vand og ananas, inden vi fulgte vores 2 elefanter ned til floden hvor det var tid til morgen badet.

Så måtte jeg i vandet for at skrubbe tykhuden lidt bag ørene, de er lidt store når man står sammen med dem i vandet. Nu skulle jeg lige afprøves i balancekunst, da jeg blev bedt om at kravle op på ryggen af elefanten, og siddende der uden håndtag mens den boltrede sig i vandet, som tak for vasken blev jeg så redet tilbage til lejren, de 3 andre måtte gå, de havde jo ikke vasket elefanter.

Tilbage i lejren skiftede vi så "køretøj" til en elefant med bærestol, og skulle så en times tid på tur i junglen, en rigtig dejlig tur igennem naturen og ikke bare på nogle stier som mange andre steder.

Vores mahutter kaprede straks vores kameraer, og knipsede løs både kamera og video.

Midt på ruten skulle Lene så stå sin prøve som elefant fører. og måtte ned bag ørerne og ride elefanten hjem til lejren, jeg tror hun bestod prøven.(hun har stadig ondt i lårene efter turen). Også jeg måtte have fornyet mit førerbevis bag ofrende på vores elefant, og igen blev der filmet flittigt. Min elefant var godt nok i trossealderen og nægtede hele tiden at gå videre, men mahutten havde et trick han hastede elefantlort på dens fødder, det kan de ikke lide og flytter sig straks. På den sidste del af turen blev den godt nok lidt urolig, trompeterede og prustede i skovbunden, greb om træerne med snablen fra side til side. Bente var godt bekymret over om jeg kunne blive siddende uden at falde af når den var så urolig, jeg må nok indrømme at der skulle klemmes godt med benene omkring halsen for at blive siddende, men alt gik vel og jeg fik fornyet mit elefant kørekort.

Tilbage i lejren var den igen helt rolig og vi fodrede den med bananer og drikkepenge, pengene blev straks afleveret til mahutten, den kunne nok ikke lide smagen.

Nu slappede vi lidt af med en cola (tro det eller lad være), inden turen gik tilbage til hotellet.

Efter et bad trængte vi igen til lidt massage, så af sted til vores søde piger som måtte knokle med os i 2 timer mens vi næsten faldt i søvn.(Bente snorkede til stor morskab blandt pigerne).

Om aftenen kørte vi ned til den by hvor vi boede sidst vi var her for at hilse på 2 meget søde mennesker som har en bar her. Her blev det så feriens første flaske thaiwhisky med cola. De havde lige fået deres døtre hjem på ferie, så mor var glad. Hun havde en utrolig hukommelse, vi nåede dårligt rundt om hjørnet før vi med et stort smil blev budt velkommen, hvorefter hun bemærkede at jeg havde tabt mig, samt hvor vores 2 unge venner var, tænk efter 5 år kan huske sådanne ting, de 2 unge var nogle bare havde snakket med i baren dengang.

Nu er det så lørdag vores sidste hele dag her på øen, så vi gik ned og badede i havvandet, slappede af inden vi skal ud og have lidt god mad i aften.

I morgen søndag bliver vi afhentet kl. 10 og kørt til Hua Hin, en køretur på 7-8 timer.