Rejseoplevelser

Hjemme igen

Thailand 2011Posted by Johnny Kressner 27 Mar, 2011 12:55:43

Ja så er vi hjemme i Danmark igen efter næsten 24 timer på farten.

Trods det meget omskiftelige vejr i år, har det været en dejlig afslappende tur.

Vejret har vi jo ingen indflydelse på, som vi kan se omkring os herude i den store verden.

smiley

Hua Hin

Thailand 2011Posted by Johnny Kressner 25 Mar, 2011 05:20:20

Nu er vi kommet til den afslappende del af ferien, vi har jo været her mange gange før så der er nok ikke de store turistatraktioner vi skal ud at se.

Vejret har været en del skiftende, efter et par varme dage blev det meget blæsende og koldt kun 17 -20 grader, så blev det varmt igen, med skiftende sol og regn.

På en af de første regnvejrsdage tog Erling & Johnny på Thaimadlavningskursus.

Vi startede dagen med at handle på det lokale marked, fisk, kylling, rejer samt div. grønysager til vores mad. Så blev vi kørt ud til kokkens hjem hvor vi så blev udstyret med forklæde og kogekonehat, vi så vist yndige ud. smiley

Nu kom turen til kogebogen med billeder og forklaringer til alle ingridienserne.

Nu skulle alle tingende renses og udskæres, og vi skulle lave vores egen røde og grønne karrypasta der er grundindstandsen i mange retter hernede.

Først blev fremgangsmåden vist og der blev prøvesmagt, så var det vores egen tur ved komfuret, nu var det jo spændende om vi havede hørt efter, det havde vi åbenbart for vi blev rost for vores mad.

Først lavede vi kylling i grøn karry, så en tom yam suppe med rejer, og til sidst en seafood suffle i bananblade, jeg tror man skulle øve sig lidt for at kunne folde bananbladene så de blev til en pæn skål. Ind imellem fik vi frugt og kage med kokus og sorte ris. smiley

Suffleen fik vi med hjem som madpakke, men de sarte piger ville ikke smage, så måtte det gå ud over Tuk så hun kunne bedømme vores mad.

Hun syntes det smagte udemærket af falang(udlændinge)mad at være, og jeg havde enda kommet dobbelt karrypasta i.

I fredags skulle jeg så have været på gamefishing, men det blev aflyst pga. blæsevejr, men heldivis lagde vinden sig de næste dage så søndag kom jeg endelig afsted.

I højt solskin og havblik begyndte vi at trolle efter Baracudaer uden held, så vi måtte i gang med fiskestængerne hvor vi "syede" kæmperejer på krogene og så var det bare at få loddet lige ned over bunden, så rejen dansede hen over stenene, dette var dog noget af en balanceagt, da man meget hurtigt fik bundbid, og hvis du fiskede for højt var der ikke bid.

Så efter lidt øvelse kom de første fisk på nogle hvide snappere på et par kilo, men vi måtte erkende at hvis man ikke fik fisken hurtigt væk fra bunden kilede den sig fast og var ikke til at få op, det måtte jeg sande med min sidste fisk den var hurtigst og nåede at kile sig fast, og selv om jeg fik hjælp af "skibsdrengen" knækkede linen til sidst, han mente det var en af de store snappere på omkring 4-5 kilo, så det var ærgeligt.

Nå men jeg fik da 2 store med hjem, som vi fik tilberedt på Moon Smile vores lokale restaurant med hvidløg og pebber. Bente syntes de smagte udemærket men kunne ikke lide den kikkede på hende fra fadet smiley

Forleden var vi hjemme hos Tuk i deres hus, så vi kunne hilse på Viktor og se hvordan de boede, hyggelig aften med pizza og kolde øl.

Ellers har vi bare gået og slappet af, svømmet lidt i vores kæmpool (læs stort badekar) på taget af hotellet, været på stranden, været på markeder, div. indkøbscentre samt fået en masse massage.

I aften skal vi ud og spise med Tuk & Martin, han nåede lige hjem fra Vietnam inden vi rejster hjem i morgen.

Så nu begynder det sidste døgn inden den lange hjemrejse i morgen.

Koh Chang - Hua Hin

Thailand 2011Posted by Johnny Kressner 22 Mar, 2011 09:28:16

Så blev vi klar til turen mod Hua Hin.

Da vi kom ned i receptionen for at tjekke ud var vores chauffør allerede kommet, så det var bare om at få betalt regningen og komme afsted, vi havde jo en lang tur for an os.

Da vi ankom til færgelejet var færgen desværre lige sejlet (20m fra kajen), så vi måtte bare pænt vente på den næste. Nu spurgte chaufføren om vi havde billetter til færgen, hvilket vi måtte fortælle ham vi ikke havde da vi havde betalt for hele turen hjemmefra, dette var han så helt uforttående over for. Da vi havde ventet 3 kvarter kom den næste færge, og vi holdt heldigvis forest i køen. Igen spurgte chaufføren om billetter hvilket vi igen benægtede, og han kørte så frem mod færgen hvor han så viste sin billet, og selvfølgelig blev vi vinket til side da vi jo ikke havde betalt, efter en del palaver endte det med at han købte nogle billetter til os, og heldigvis nåede vi lige at komme med færgen.

Vel om bord mødte vi Bentes apoteker, han ønskede os god tur( han havde fået råd til en tur med konen til Bangkok efter alle Bentes besøg)smiley

Da færgen nåede land på den anden side gik vi ned mod bilen, chaufføren var der ikke så vi måtte pænt vente. Efter et stykke tid så vi ham ved rælingen med en klud for munden, og vi tænkte mon han er syg, han kom over til bilen men hvor var bilnøglerne ikke i lommen...ikke i bilen, puha han havde tabt dem på vogndækket, så nu var vi klar til at køre fra borde.

Da vi havde kørt et meget lille stykke begyndte han og tørre sig med en klud og svede meget, så vi spurgte om han var syg, det var han for nu kastede han op ud over forruden, nå ind til siden og ud for at blive færdig. Vi sagde han skulle give sig god tid til at blive frisk inden vi behøvede at køre videre.

Nu gik turen så videre mod Hua Hin, men efter kort tid blev chaufføren syg igen, og vi blev enige om at han aldrig ville klare den lange tur. Så han kontaktede TUK TOURS og straks havde vi Tuk i røret, vi blev enige om at han ikke skulle køre videre, og de ville sende en ny chaufør. Vi fik lidt senere at vide at han ville være fremme i løbet af 45 minutter, men det var vist Thaitid for der gik 3 timer inden han var fremme. Nu havde vi en nu chauffør(chefen selv) gik det over stok og sten med fuld fart, vi skulle åbenbart bare frem hurtigst muligt. Så med livet i hænderne gik det Til Hua Hin, hvor vi først var fremme kl. 21, så det endte med at blive en tur på næsten 12 timer.

Så godt trætte smed vi kufferterne på værelserne, som var dejlig store (30m²) med en dejlig altan, hvorefter vi fandt den nærmeste restaurant og fik lidt mad og en kold øl inden vi gik til køjs.

smiley

Koh Chang

Thailand 2011Posted by Johnny Kressner 12 Mar, 2011 10:58:07

Her er så lidt oplevelser fra Koh Chang.

Efter at være indkvarteret på hotellet, gik vi ud for sundere terrænet.

Det var sidst på eftermiddagen, så vi havde masser af tid til at finde lidt rundt i byen, få en kold øl og lidt at spise. vi var stadig lidt trætte efter den lange køretur fra Bangkok så vi gik tidligt til ro.

Mandag var det så tid til at lave program for ugen, da der ikke var planlagt noget hjemmefra. Heldigvis kom der en kuvert fra selskabet der havde transporteret os fra Bangkok, fyldt med oplysninger og turforslag.

Nu er internettet jo en god ting så via Tuk i Hua Hin fik vi booket de forskellige ture.

Resten af dagen slappede vi bare af med fodmassage, poolen og lidt godt at spise og drikke.

Tirsdag var nok den mest aktive dag, hvor jeg havde bestilt en 7 timers trekking i regnskoven med ankomst på toppen 500 m oppe.

Jeg blev hentet på hotellet, hvorefter turen gik rundt og opsamlede resten af deltagerne, en blandet skare fra mange forskellige lande.

Herefter kørte vi til vores guides hjem hvor vi blev modtaget af hans kone som udelte vand og madpakker til os. Jeg tror der var nogle der ikke helt havde forstået hvad de havde meldt sig til, de ankom i badesandaler, små tynde sko. Det tror jeg de fortrød senere efterhånden som det gik opad.

Ruten var absolut en naturrute uden egentlige stier, og da det havde regnet hele natten var skovbunden meget glat pga. de våde blade.

De første timer trekkede vi op til den første bjergtop hvorfra der var en flot udsigt ned over øens vestkyst. Efter et hvil gik det videre opad til det højeste punkt, denne stigning var temmelig stejl så der blev brug for alle kræfterne både med høje knæløftninger og arm træk i alt hvad man kunne få fat i af træer og lianer.

God forpustede ankom vi til toppen for at nyde udsigten efter alle vores anstrengelser. Efter en kort pause begyndte nedturen, den var ikke nemmere i det glatte føre, og vores udleverede vandrestok var til god hjælp i det smattede føre. På vej ned stoppede vi et par gange og nød udsigten.

Halvvejs nede tog vi en afstikker til et vandfald, inden turen gik tilbage til guidens hus, og turen tilbage til hotellerne.

Godt træt var det tid til en kold øl og et varmt bad, så man var klar til 1 times oliemassage til alle de ømme muskler.

Onsdag havde vi alle 4 bestilt en bådtur som gik rundt til 4 øer syd for Koh Chang.

Ovenpå tirsdagens regn og overskyet vejr, skinnede solen fra en skyfri himmel, så dagen på vandet kunne nydes i fulde drag.

Vi fik svømmet og snorklet i den helt store stil, så jeg tror vi havde opvaske hud over hele kroppen.

Efter 6 timer på vandet var vi vist alle sammen lidt lyserøde.

Torsdag var jeg så igen alene på tur, denne gang var det fisk det drejede sig om, så af sted til øens sydspids igen og ombord på en fiske båd.

Efter at have sejlet en times tid kastede vi så anker og besætningen klargjorde vores grej, som bestod af en stang med en lod efterfulgt af 2 kroge, her blev så sat lange stykker blæksprutte.

Efter kort tid begyndte det at rykke lidt i stangen omkring på båden, og mange forskellige fisk blev hevet om bord, jeg selv fik 5 papegøje fisk samt nogle andre ukendte fisk.

Så havde fruen på båden lavet frokost til os, så vi holdt en pause for at nyde maden. Derefter sejlede vi til et andet område, hvor der blev lidt mere liv i stængerne, her var nemlig barracudaer som blev hevet om bord. Da de første var hevet op gik fruen igen i gang nem at lave friskfanget barracuda med chili / hvidløgs dressing til. Ummmmm.

Nu rykkede vi så til det sidste sted, hvor der igen kom en del barracudaer og andre fisk om bord, bla. en kuglefisk.

Nu sejlede vi igen hjemad, godt træt efter endnu en dag på havet.

Jeg fik 3 barracudaer med hjem, som hotellet lavede på grillen om aftenen.

Fredag skulle vi så op og bade elefanter i den nordlige del af øen.

Efter en kort køretur ankom vi til elefantlejren, hvor vi fik lidt vand og ananas, inden vi fulgte vores 2 elefanter ned til floden hvor det var tid til morgen badet.

Så måtte jeg i vandet for at skrubbe tykhuden lidt bag ørene, de er lidt store når man står sammen med dem i vandet. Nu skulle jeg lige afprøves i balancekunst, da jeg blev bedt om at kravle op på ryggen af elefanten, og siddende der uden håndtag mens den boltrede sig i vandet, som tak for vasken blev jeg så redet tilbage til lejren, de 3 andre måtte gå, de havde jo ikke vasket elefanter.

Tilbage i lejren skiftede vi så "køretøj" til en elefant med bærestol, og skulle så en times tid på tur i junglen, en rigtig dejlig tur igennem naturen og ikke bare på nogle stier som mange andre steder.

Vores mahutter kaprede straks vores kameraer, og knipsede løs både kamera og video.

Midt på ruten skulle Lene så stå sin prøve som elefant fører. og måtte ned bag ørerne og ride elefanten hjem til lejren, jeg tror hun bestod prøven.(hun har stadig ondt i lårene efter turen). Også jeg måtte have fornyet mit førerbevis bag ofrende på vores elefant, og igen blev der filmet flittigt. Min elefant var godt nok i trossealderen og nægtede hele tiden at gå videre, men mahutten havde et trick han hastede elefantlort på dens fødder, det kan de ikke lide og flytter sig straks. På den sidste del af turen blev den godt nok lidt urolig, trompeterede og prustede i skovbunden, greb om træerne med snablen fra side til side. Bente var godt bekymret over om jeg kunne blive siddende uden at falde af når den var så urolig, jeg må nok indrømme at der skulle klemmes godt med benene omkring halsen for at blive siddende, men alt gik vel og jeg fik fornyet mit elefant kørekort.

Tilbage i lejren var den igen helt rolig og vi fodrede den med bananer og drikkepenge, pengene blev straks afleveret til mahutten, den kunne nok ikke lide smagen.

Nu slappede vi lidt af med en cola (tro det eller lad være), inden turen gik tilbage til hotellet.

Efter et bad trængte vi igen til lidt massage, så af sted til vores søde piger som måtte knokle med os i 2 timer mens vi næsten faldt i søvn.(Bente snorkede til stor morskab blandt pigerne).

Om aftenen kørte vi ned til den by hvor vi boede sidst vi var her for at hilse på 2 meget søde mennesker som har en bar her. Her blev det så feriens første flaske thaiwhisky med cola. De havde lige fået deres døtre hjem på ferie, så mor var glad. Hun havde en utrolig hukommelse, vi nåede dårligt rundt om hjørnet før vi med et stort smil blev budt velkommen, hvorefter hun bemærkede at jeg havde tabt mig, samt hvor vores 2 unge venner var, tænk efter 5 år kan huske sådanne ting, de 2 unge var nogle bare havde snakket med i baren dengang.

Nu er det så lørdag vores sidste hele dag her på øen, så vi gik ned og badede i havvandet, slappede af inden vi skal ud og have lidt god mad i aften.

I morgen søndag bliver vi afhentet kl. 10 og kørt til Hua Hin, en køretur på 7-8 timer.

Bangkok - Koh Chang

Thailand 2011Posted by Johnny Kressner 10 Mar, 2011 15:14:18

Efter en velovertået flyvning er vi ankommet til Bangkok, hvor vi har en enkelt overnatning.

Efter at have fået vores "små" værelser, gik vi ud for at få lidt at spise. Vi fandt som vanligt et lille hyggeligt sted nær hotellet, hvor de straks serverede et par store Chang pilsnere, vi må have set dehydrerede ud smiley.

Derefter tog vi en slentretur gennem markedsgaden hvor man sædvanen tro kunne købe alt, deriblandt fodmassage som vi straks bestilte 4 af, dette var tiltrængt efter de mange timer i flyet.

Oven på en god nats søvn i en meget lille seng, var det tid til lidt morgenmad inden vi blev hentet af minevanen som skulle køre os til Koh Chang.