Rejseoplevelser

Thailand 2013Posted by Johnny Kressner 15 Jan, 2013 11:42:47

Traditionen tro skal den stå på pølser og fadøl i lufthavnen...smiley

Så er vi atter i Hua Hin, denne gang bor vi på Citin Loft tæt på centrum af byen.

Efter en lang tur herned ankom vi lørdag aften kl. 20,hvor vi blev mødt af Tuk som lige skulle være sikker på at alt med hotellet var i orden så det blev en hurtig indkvartering, hvorefter vi gik til byen for at få lidt at spise.

Søndag stod den på afslapning, først en tur på stranden på Richards place, hvor vi straks erobrede de sidste liggestole. Efter et par timer med lidt koldt at drikke og lidt vandpjaskeri, blev vi enige om at have fået nok sol for denne dag, klog beslutning vi var lidt røde om aftenen. Turen hjem gik via stranden til centrum hvor vi kikkede forbi Tuk Tours til en kold SINGHA. Turen gik videre til Moon Smile vores ynglingsrestaurant hvor vi indtog en let frokost. Hjem for at skylle sandet af inden vi måtte ned og have et par timers oliemassage (det var savnet) som man vanligt bliver forfalden til.

Om aftenen gik vi tilbage til Moon Smile og deres lækre mad. Bente fik en svinekotelet der fyldte næsten hele tallerkenen, så hun måtte give op og lævne. Martin og Johnny fik seafood på hot plate, en medium og en thaistyle, martin var glad for valget af medium, han måtte have kolde omslag på panden efter indtagelsen, og siden har han kaldt mig lædermund.

Mandag stod på mere afslapning, med lidt solbadning og lidt dyppen tæer i vores lille pool(badekar) på taget af hotellet, vi målte temperaturen til 30 grader i skyggen og 47 grader i solen, så en tur i supermarkedet for at købe lidt brød og pålæg, som vi senere indtog på værelset. Om aftenen gik vi til havnen og kikkede lidt, derefter indtog vi middagen på en fiskerestaurant på pæle ud over vandet, dejligt med en lun brise fra havet efter endnu en varm dag.

Tirsdag ringede vækkeuret kl. 6:30, vi skulle på tur og gerne lige nå lidt morgenmad inden.

Dagen begyndte med at kikke på en ananasplantage, inden turen gik op til PALA-U vandfaldet i nationalparken. På vej gennem parken var vi heldige at se en vild elefant, men der blev ikke noget fotostop da man var bange for den ville angribe bilen hvis vi kom for tæt på og holdt stille, guiden fortalte at han kun så dem på hver 5-6 tur i parken. Fremme ved vandfaldet foregik resten af turen til fods, nu gik det over stok og sten op til level 4, hvor vi kunne fodre fiskene, der var så mange at de næsten gik på land for at spise af hånden, selv om de stod så tæt var det næsten umuligt af tage en fisk op af vandet, når det lykkedes var det kun i få sekunder inden den slap løs igen.

Da vi skulle tilbage prøvede Martin og mig at nå level 5, inden vi skulle tilbage til bilen, det gil også godt indtil Martin gled på en sten og satte sig overskrevs på en sten og fik lidt buksevand. Frokosten blev indtaget på et lille sted med skøn udsigt over bjergene. Herefter bskulle vi have været på elefant trekking, men på grund af varmen byttede vi rundt så vi tog til Hua Hins flydende marked først, og så tilbage til elefanterne hvor den stod på en times trekking i skoven.

Vel tilbage var der lidt koldt at drikke, og en lille elefantunge på 1 år vi kunne nusse lidt med. Den prøvede at drikke Martins cola, selv så lille en unge er utrolig stærk. Nu var alle trætte og turen gik tilbage til vores hotel, hvor vi fik et velfortjent bad.

Efter et par dages dasen tog vi en TUK op til den store BUDDA.

Vi ankom lige i rette tid, så vi stille og roligt kunne gå rundt og nyde det.

Da vi var ved at skulle vende næsen hjemad ankom der mange busser og en hel del skolebørn.

På vej retur til Hua Hin, blev vi enige om at slå et smut forbi abebjerget. Her stod den først på trappetræning.

Derefter skulle aberne fodres, og med et enkelt skrig stormede alle aberne ned til os inden vi havde købt noget mad endnu.

Lørdag var der grænsemarked ved grænsen til Burma, så vi havde bestilt en taxa til at køre os de 120 km. derop. Her blev virkeligt solgt alt fra brugte sko til orkideer, og en kold øl blev det såment også til.

Efter et par timer på markedet gik turen til akvriet, hvor vi skulle se hajerne blive fodret. 10kr. for indgangen så kan man vel lige klare det?

Inden turen gik hjemad igen, spiste vi frokost på en lokal restaurant ved vandet. Jeg havde bestilt Catfish men desværre var der udsolgt, så jeg fik en anden fiskeret i stedet for.

Hjemme igen stod den på afslapning, lidt massage og god mad på Moon Smile.

Så blev det tid til en herretur, vi skulle nemlig på heldags fisketur, et par timers kørsel fra hotellet. Der var gået lidt kludder i bestillingerne, så vi var kun 4 der skulle fiske og havde hele båden for os selv.

Efter et par slap a´dage gik turen til vores lille trope ø Koh Talu, et par hundrede km. syd for Hua Hin. Vi blev afhentet i minivan og kørt til "havnen" hvor vi steg ombord på en speedbåd som skulle sejle os til øen.

Da vi ankom blev vi budt velkommen over et lille glas juice, hvorefter vi fik nøglerne til vores Thaivilla, som lå lige ned til stranden.

Så nu var det om at skifte til badetøj for at nyde det krystalklare vand, der blev også lige tid til lidt sejlads i kano inden krokosten blev serveret.

Efter lidt afslapning oven på maden var der en lille trekkingtur til øens udkikspunkt, da vi nåede toppen var Tshirten godt våd, jeg tror det var gammelt øl der skulle ud...smiley

Om aftenen stod den på hygge i strandbaren, hvor indehaveren og hans kone stod for de musikalske indslag, en oplevelse og hyggeligt.

Næste formiddage stod den på snorkling 2 steder, først under land senere lidt længere ude. Her fodrede vi fiskene med bananer spøjs oplevelse, men der kom et utal af fisk og spiste af hånden.

Efter frokost vendte vi tilbage til fastlandet i speedbåden, det viste sig dog at "havnen" var sandet til, så vi måtte hoppe af båden og gå i land med kufferten på hovedet.

Efter aftensmaden på Moon Smile skulle vi lige prøve en af desserterne indbagt ananas med is...lækkert.

Efter en hviledag skulle vi på en endagstur til River Kwai og tigertemplet. turen startede kl. 06:30, så der var ingen morgenmad, vi havde dog smurt et par ostemadder som vi kunne indtage når vi holdt den første pause på tankstationen, i Thailand er mange tankstationer udvidet med butikker, restauranter, gadekøkkener, alt hvad hjertet begærer. Første stop var på den originale krigskirkegård hvor krigsfangerne der byggede dødens jernbane lå begravet.

Derefter gik turen til museet som var lavet i fangelejren, her var billeder og beskrivelser af forholdende for krigsfangerne, utroligt at nogle overlevede.

Nu gik turen i longtailbåd til den berømte bro over Kwai. Her skulle vi selvfølgelig krydse floden via broen, som stadig blev brugt, så det var ind til siden når der kom tog.

Efter broturen skulle vi køre på dødens jernbane, nu var det søndag og rigtig mange skulle med toget, så for ikke at skulle stå op i 1,5 time blev vi enige om at opgradere vores billettter til "1. klasse" (40kr. pr. stk.), Dette viste sig også at være svært, vi skulle jo gerne have pladser ud mod floden til fototagning, så vores lokalguide måtte igang med at forhandle med tog personalet, det lykkedes heldigvis til sidst at vi fik de bedste pladser. Dertil kom at der var små madpakker med vand kiks og frisklavet kaffe, da vi steg ombord, derefter var der fri sodavand på turen gennem landskabet. Heldigvis kunne man mud betaling få serveret kolde øl i samme tempo. smiley

Da togturen var overstået stod den på frokost på en hyggelig restaurant med masser af god mad. Da vi havde slået mave gik turen videre til tigertemplet, hvor der skulle nusses lidt med de store katte.

Der var også lige lidt leg med en tigerunge.

Nu var dagens program udtømt, og en tre timers bilkørsel ventede os, inden vi var tilbage i Hua Hin igen. Hjemme på hotellet havde vi fået en lille gæst på hotelgangen.

Nu var det heldig vis tid til en hviledag inden vi skulle på grottetur.

Efter morgenmaden blev vi afhentet og kørt til nationalparken og den hemmelige grotte (Sam Roi Yod), først blev vi sejlet rundt om pynten hvor opstigningn til grotten skulle begynde, men bølgerne viste sig fra den dårlige side så igen måtte vi hoppe af båden og gå i land, og bølgerne skulle selvfølgelig lige slå ind over båden da vi hoppede af.

Lidt våde begyndte turen op af bjerget, der var 430 m. til grotten og man må sige det gik op af bakke i meget ujævnt terræn, med høje knæløftninger. Heldigvis var der rimeligt tørt underlag så det gik rimeligt.

Efter 300 m. gik det lidt ned af bakke igen inden vi skulle ind i selve grotten. Her var så det syn som gjorde hele turen værd.

Nu var der bare den lange vej tilbage igen, på vejen mødte vi en del grupper på vej op, heldigvis var vi næsten alene på ruten hele vejen, det gør turen lidt nemmere. Vel tilbage igen blev der serveret frokost, men uden øl det var jo et helligt sted. Mens vi spiste begyndte det at regne kraftigt, så båden kunne ikke hente os igen, så nu skulle vi lige klatre over bjerget for at komme tilbage til bilen.

Tilbage i byen trængte vi til massage ( den sidste inden vi skulle hjem) så der skulle tages "familebilleder.

Om aftenen gik vi på natmarkedet og fik et par drink.

Næste dag skulle jeg så på Thailandsk Put&Take, her var sat specielle fisk ud, som man så kunne prøve at fange. Bagefter blev de sat stille tilbage i søen. Synd det styrtede ned for stedet var rigtig hyggeligt, og heldigvis med små huse så man kunne fiske i tørrevejr.I løbet af dagen klarede det heldigvis op. Det blev til 8 fisk på land og 3 der undslap inden.

Nu var det blevet sidste aften og kufferterne skulle pakkes, da vi skulle afsted kl. 9 næste morgen. Først en tur ned for at sige farvel til Tuk

Derefter i minivan til Grand Palace i Bangkok. Her var godt nok mange mennesker, vi måtte køre flere gange rundt om paladset før det lykkedes at finde et sted hvor vi kunne blive sat af, indenfor var der også fyldt godt op, men sådan er det jo ved store seværdigheder.

Feriens sidste middag skulle indtages på Bangkoks højeste hotel Baiyoke Sky på 82. etage med udsyn over hele Bangkok, efter middagen gik vi de sidste 2 etager op, og ud på det rullende fortorv så man kunne nyde udsigten i fri luft.

Nu var det tid til den sidste tur mod lufthavner, hvor turen mod kastrup startede kl. 00:25, efter 11,5 time landede vi i Kastrup lufthavn, og en god brugt ferie var billigt til salg.

Hjemme igen

Thailand 2011Posted by Johnny Kressner 27 Mar, 2011 12:55:43

Ja så er vi hjemme i Danmark igen efter næsten 24 timer på farten.

Trods det meget omskiftelige vejr i år, har det været en dejlig afslappende tur.

Vejret har vi jo ingen indflydelse på, som vi kan se omkring os herude i den store verden.

smiley

Thailand 2011Posted by Johnny Kressner 25 Mar, 2011 05:20:20

Nu er vi kommet til den afslappende del af ferien, vi har jo været her mange gange før så der er nok ikke de store turistatraktioner vi skal ud at se.

Vejret har været en del skiftende, efter et par varme dage blev det meget blæsende og koldt kun 17 -20 grader, så blev det varmt igen, med skiftende sol og regn.

På en af de første regnvejrsdage tog Erling & Johnny på Thaimadlavningskursus.

Vi startede dagen med at handle på det lokale marked, fisk, kylling, rejer samt div. grønysager til vores mad. Så blev vi kørt ud til kokkens hjem hvor vi så blev udstyret med forklæde og kogekonehat, vi så vist yndige ud. smiley

Nu kom turen til kogebogen med billeder og forklaringer til alle ingridienserne.

Nu skulle alle tingende renses og udskæres, og vi skulle lave vores egen røde og grønne karrypasta der er grundindstandsen i mange retter hernede.

Først blev fremgangsmåden vist og der blev prøvesmagt, så var det vores egen tur ved komfuret, nu var det jo spændende om vi havede hørt efter, det havde vi åbenbart for vi blev rost for vores mad.

Først lavede vi kylling i grøn karry, så en tom yam suppe med rejer, og til sidst en seafood suffle i bananblade, jeg tror man skulle øve sig lidt for at kunne folde bananbladene så de blev til en pæn skål. Ind imellem fik vi frugt og kage med kokus og sorte ris. smiley

Suffleen fik vi med hjem som madpakke, men de sarte piger ville ikke smage, så måtte det gå ud over Tuk så hun kunne bedømme vores mad.

Hun syntes det smagte udemærket af falang(udlændinge)mad at være, og jeg havde enda kommet dobbelt karrypasta i.

I fredags skulle jeg så have været på gamefishing, men det blev aflyst pga. blæsevejr, men heldivis lagde vinden sig de næste dage så søndag kom jeg endelig afsted.

I højt solskin og havblik begyndte vi at trolle efter Baracudaer uden held, så vi måtte i gang med fiskestængerne hvor vi "syede" kæmperejer på krogene og så var det bare at få loddet lige ned over bunden, så rejen dansede hen over stenene, dette var dog noget af en balanceagt, da man meget hurtigt fik bundbid, og hvis du fiskede for højt var der ikke bid.

Så efter lidt øvelse kom de første fisk på nogle hvide snappere på et par kilo, men vi måtte erkende at hvis man ikke fik fisken hurtigt væk fra bunden kilede den sig fast og var ikke til at få op, det måtte jeg sande med min sidste fisk den var hurtigst og nåede at kile sig fast, og selv om jeg fik hjælp af "skibsdrengen" knækkede linen til sidst, han mente det var en af de store snappere på omkring 4-5 kilo, så det var ærgeligt.

Nå men jeg fik da 2 store med hjem, som vi fik tilberedt på Moon Smile vores lokale restaurant med hvidløg og pebber. Bente syntes de smagte udemærket men kunne ikke lide den kikkede på hende fra fadet smiley

Forleden var vi hjemme hos Tuk i deres hus, så vi kunne hilse på Viktor og se hvordan de boede, hyggelig aften med pizza og kolde øl.

Ellers har vi bare gået og slappet af, svømmet lidt i vores kæmpool (læs stort badekar) på taget af hotellet, været på stranden, været på markeder, div. indkøbscentre samt fået en masse massage.

I aften skal vi ud og spise med Tuk & Martin, han nåede lige hjem fra Vietnam inden vi rejster hjem i morgen.

Så nu begynder det sidste døgn inden den lange hjemrejse i morgen.

Koh Chang - Hua Hin

Thailand 2011Posted by Johnny Kressner 22 Mar, 2011 09:28:16

Så blev vi klar til turen mod Hua Hin.

Da vi kom ned i receptionen for at tjekke ud var vores chauffør allerede kommet, så det var bare om at få betalt regningen og komme afsted, vi havde jo en lang tur for an os.

Da vi ankom til færgelejet var færgen desværre lige sejlet (20m fra kajen), så vi måtte bare pænt vente på den næste. Nu spurgte chaufføren om vi havde billetter til færgen, hvilket vi måtte fortælle ham vi ikke havde da vi havde betalt for hele turen hjemmefra, dette var han så helt uforttående over for. Da vi havde ventet 3 kvarter kom den næste færge, og vi holdt heldigvis forest i køen. Igen spurgte chaufføren om billetter hvilket vi igen benægtede, og han kørte så frem mod færgen hvor han så viste sin billet, og selvfølgelig blev vi vinket til side da vi jo ikke havde betalt, efter en del palaver endte det med at han købte nogle billetter til os, og heldigvis nåede vi lige at komme med færgen.

Vel om bord mødte vi Bentes apoteker, han ønskede os god tur( han havde fået råd til en tur med konen til Bangkok efter alle Bentes besøg)smiley

Da færgen nåede land på den anden side gik vi ned mod bilen, chaufføren var der ikke så vi måtte pænt vente. Efter et stykke tid så vi ham ved rælingen med en klud for munden, og vi tænkte mon han er syg, han kom over til bilen men hvor var bilnøglerne ikke i lommen...ikke i bilen, puha han havde tabt dem på vogndækket, så nu var vi klar til at køre fra borde.

Da vi havde kørt et meget lille stykke begyndte han og tørre sig med en klud og svede meget, så vi spurgte om han var syg, det var han for nu kastede han op ud over forruden, nå ind til siden og ud for at blive færdig. Vi sagde han skulle give sig god tid til at blive frisk inden vi behøvede at køre videre.

Nu gik turen så videre mod Hua Hin, men efter kort tid blev chaufføren syg igen, og vi blev enige om at han aldrig ville klare den lange tur. Så han kontaktede TUK TOURS og straks havde vi Tuk i røret, vi blev enige om at han ikke skulle køre videre, og de ville sende en ny chaufør. Vi fik lidt senere at vide at han ville være fremme i løbet af 45 minutter, men det var vist Thaitid for der gik 3 timer inden han var fremme. Nu havde vi en nu chauffør(chefen selv) gik det over stok og sten med fuld fart, vi skulle åbenbart bare frem hurtigst muligt. Så med livet i hænderne gik det Til Hua Hin, hvor vi først var fremme kl. 21, så det endte med at blive en tur på næsten 12 timer.

Så godt trætte smed vi kufferterne på værelserne, som var dejlig store (30m²) med en dejlig altan, hvorefter vi fandt den nærmeste restaurant og fik lidt mad og en kold øl inden vi gik til køjs.

smiley

Koh Chang

Thailand 2011Posted by Johnny Kressner 12 Mar, 2011 10:58:07

Her er så lidt oplevelser fra Koh Chang.

Efter at være indkvarteret på hotellet, gik vi ud for sundere terrænet.

Det var sidst på eftermiddagen, så vi havde masser af tid til at finde lidt rundt i byen, få en kold øl og lidt at spise. vi var stadig lidt trætte efter den lange køretur fra Bangkok så vi gik tidligt til ro.

Mandag var det så tid til at lave program for ugen, da der ikke var planlagt noget hjemmefra. Heldigvis kom der en kuvert fra selskabet der havde transporteret os fra Bangkok, fyldt med oplysninger og turforslag.

Nu er internettet jo en god ting så via Tuk i Hua Hin fik vi booket de forskellige ture.

Resten af dagen slappede vi bare af med fodmassage, poolen og lidt godt at spise og drikke.

Tirsdag var nok den mest aktive dag, hvor jeg havde bestilt en 7 timers trekking i regnskoven med ankomst på toppen 500 m oppe.

Jeg blev hentet på hotellet, hvorefter turen gik rundt og opsamlede resten af deltagerne, en blandet skare fra mange forskellige lande.

Herefter kørte vi til vores guides hjem hvor vi blev modtaget af hans kone som udelte vand og madpakker til os. Jeg tror der var nogle der ikke helt havde forstået hvad de havde meldt sig til, de ankom i badesandaler, små tynde sko. Det tror jeg de fortrød senere efterhånden som det gik opad.

Ruten var absolut en naturrute uden egentlige stier, og da det havde regnet hele natten var skovbunden meget glat pga. de våde blade.

De første timer trekkede vi op til den første bjergtop hvorfra der var en flot udsigt ned over øens vestkyst. Efter et hvil gik det videre opad til det højeste punkt, denne stigning var temmelig stejl så der blev brug for alle kræfterne både med høje knæløftninger og arm træk i alt hvad man kunne få fat i af træer og lianer.

God forpustede ankom vi til toppen for at nyde udsigten efter alle vores anstrengelser. Efter en kort pause begyndte nedturen, den var ikke nemmere i det glatte føre, og vores udleverede vandrestok var til god hjælp i det smattede føre. På vej ned stoppede vi et par gange og nød udsigten.

Halvvejs nede tog vi en afstikker til et vandfald, inden turen gik tilbage til guidens hus, og turen tilbage til hotellerne.

Godt træt var det tid til en kold øl og et varmt bad, så man var klar til 1 times oliemassage til alle de ømme muskler.

Onsdag havde vi alle 4 bestilt en bådtur som gik rundt til 4 øer syd for Koh Chang.

Ovenpå tirsdagens regn og overskyet vejr, skinnede solen fra en skyfri himmel, så dagen på vandet kunne nydes i fulde drag.

Vi fik svømmet og snorklet i den helt store stil, så jeg tror vi havde opvaske hud over hele kroppen.

Efter 6 timer på vandet var vi vist alle sammen lidt lyserøde.

Torsdag var jeg så igen alene på tur, denne gang var det fisk det drejede sig om, så af sted til øens sydspids igen og ombord på en fiske båd.

Efter at have sejlet en times tid kastede vi så anker og besætningen klargjorde vores grej, som bestod af en stang med en lod efterfulgt af 2 kroge, her blev så sat lange stykker blæksprutte.

Efter kort tid begyndte det at rykke lidt i stangen omkring på båden, og mange forskellige fisk blev hevet om bord, jeg selv fik 5 papegøje fisk samt nogle andre ukendte fisk.

Så havde fruen på båden lavet frokost til os, så vi holdt en pause for at nyde maden. Derefter sejlede vi til et andet område, hvor der blev lidt mere liv i stængerne, her var nemlig barracudaer som blev hevet om bord. Da de første var hevet op gik fruen igen i gang nem at lave friskfanget barracuda med chili / hvidløgs dressing til. Ummmmm.

Nu rykkede vi så til det sidste sted, hvor der igen kom en del barracudaer og andre fisk om bord, bla. en kuglefisk.

Nu sejlede vi igen hjemad, godt træt efter endnu en dag på havet.

Jeg fik 3 barracudaer med hjem, som hotellet lavede på grillen om aftenen.

Fredag skulle vi så op og bade elefanter i den nordlige del af øen.

Efter en kort køretur ankom vi til elefantlejren, hvor vi fik lidt vand og ananas, inden vi fulgte vores 2 elefanter ned til floden hvor det var tid til morgen badet.

Så måtte jeg i vandet for at skrubbe tykhuden lidt bag ørene, de er lidt store når man står sammen med dem i vandet. Nu skulle jeg lige afprøves i balancekunst, da jeg blev bedt om at kravle op på ryggen af elefanten, og siddende der uden håndtag mens den boltrede sig i vandet, som tak for vasken blev jeg så redet tilbage til lejren, de 3 andre måtte gå, de havde jo ikke vasket elefanter.

Tilbage i lejren skiftede vi så "køretøj" til en elefant med bærestol, og skulle så en times tid på tur i junglen, en rigtig dejlig tur igennem naturen og ikke bare på nogle stier som mange andre steder.

Vores mahutter kaprede straks vores kameraer, og knipsede løs både kamera og video.

Midt på ruten skulle Lene så stå sin prøve som elefant fører. og måtte ned bag ørerne og ride elefanten hjem til lejren, jeg tror hun bestod prøven.(hun har stadig ondt i lårene efter turen). Også jeg måtte have fornyet mit førerbevis bag ofrende på vores elefant, og igen blev der filmet flittigt. Min elefant var godt nok i trossealderen og nægtede hele tiden at gå videre, men mahutten havde et trick han hastede elefantlort på dens fødder, det kan de ikke lide og flytter sig straks. På den sidste del af turen blev den godt nok lidt urolig, trompeterede og prustede i skovbunden, greb om træerne med snablen fra side til side. Bente var godt bekymret over om jeg kunne blive siddende uden at falde af når den var så urolig, jeg må nok indrømme at der skulle klemmes godt med benene omkring halsen for at blive siddende, men alt gik vel og jeg fik fornyet mit elefant kørekort.

Tilbage i lejren var den igen helt rolig og vi fodrede den med bananer og drikkepenge, pengene blev straks afleveret til mahutten, den kunne nok ikke lide smagen.

Nu slappede vi lidt af med en cola (tro det eller lad være), inden turen gik tilbage til hotellet.

Efter et bad trængte vi igen til lidt massage, så af sted til vores søde piger som måtte knokle med os i 2 timer mens vi næsten faldt i søvn.(Bente snorkede til stor morskab blandt pigerne).

Om aftenen kørte vi ned til den by hvor vi boede sidst vi var her for at hilse på 2 meget søde mennesker som har en bar her. Her blev det så feriens første flaske thaiwhisky med cola. De havde lige fået deres døtre hjem på ferie, så mor var glad. Hun havde en utrolig hukommelse, vi nåede dårligt rundt om hjørnet før vi med et stort smil blev budt velkommen, hvorefter hun bemærkede at jeg havde tabt mig, samt hvor vores 2 unge venner var, tænk efter 5 år kan huske sådanne ting, de 2 unge var nogle bare havde snakket med i baren dengang.

Nu er det så lørdag vores sidste hele dag her på øen, så vi gik ned og badede i havvandet, slappede af inden vi skal ud og have lidt god mad i aften.

I morgen søndag bliver vi afhentet kl. 10 og kørt til Hua Hin, en køretur på 7-8 timer.

Bangkok - Koh Chang

Thailand 2011Posted by Johnny Kressner 10 Mar, 2011 15:14:18

Efter en velovertået flyvning er vi ankommet til Bangkok, hvor vi har en enkelt overnatning.

Efter at have fået vores "små" værelser, gik vi ud for at få lidt at spise. Vi fandt som vanligt et lille hyggeligt sted nær hotellet, hvor de straks serverede et par store Chang pilsnere, vi må have set dehydrerede ud smiley.

Derefter tog vi en slentretur gennem markedsgaden hvor man sædvanen tro kunne købe alt, deriblandt fodmassage som vi straks bestilte 4 af, dette var tiltrængt efter de mange timer i flyet.

Oven på en god nats søvn i en meget lille seng, var det tid til lidt morgenmad inden vi blev hentet af minevanen som skulle køre os til Koh Chang.

RejserPosted by Johnny Kressner 09 Mar, 2010 07:38:52

Hej Alle.....

Så er ferien ved at være slut og den sidste rejsebeskrivelse følger....

Inden vi rejste hjemmefra blev vores hotel White Villa desværre aflyst, og vi kom til at bo på Grand hotel i stedet, dejligt hotel med stor pool og masser af liggestole, værelserne er store og har alle udsigt over havet, vi mangler dog vores lille terrasse hvor man kunne sidde og slappe af når det var for varmt og om aftenen.

Denne sidste del af ferien skulle vi jo slappe af, men det er da også blevet til lidt oplevelser.

Vi startede med at bestille tøj hos skrædderen, Rikke havde en hel stak billeder fra modeblade med, så de fik travlt, jeg nøjedes med at få syet 2 par shorts og en skjorte, Bente fik syet 2 bluser, vi har jo også fra de andre gange hernede.

Så gik turen til optikeren, hvor Bente og mig fik konstateret at det var på tide med nye glas, vi valgte dog at få lavet helt nye briller, 2 par med glidende overgang til Bente, samt 1 par til mig, og så et par læsebriller til arbejdet. Lige under 8.000kr.for det hele.

Så var det sat i gang, og efter et par prøvninger af tøj, var det hele klar til at tage med hjem.

Nu gik turen til Pala-U vandfaldet, hvor vi skulle op til 4 level ud af 15, guiden fortalte at hvis vi ville helt op blev det uden ham for det tog et par dage, så vi lyttede til hans råd og Rikke og mig snusede kun lige til level 5, inden vi gik tilbage til 4 for at fodre fisk, godt de ikke havde tænder for de spiste af fingrene, og sugede lige som en kalv, sjov oplevelse. Nu gik turen tilbage gennem junglen over stok og mest sten, Bente syntes det var nemmere denne gang, sidst havde hun jo bukket et par ribben lige før denne tur, så det bragte minder frem. Nu var det tid til frokost og en kold SINGHA, inden turen gik til elefantparken hvor vi skulle trekke en times tid på elefantryg. Midt på turen blev Rikke og mig "jaget" ned bag ørene på elefanten, og mahutten(elefantføreren) fik vores kameraerr og filmede løs, men ikke nok med det så fik jeg lov til at blive siddende de næste 20 min. op og ned af bakke, og jeg kan roligt sige at der er noget uroligt på skulderbladene på en elefant, så jeg kunne godt mærke at musklerne var blevet brugt da vi kom hjem senere på dagen. Men en oplevelse jeg altid vil hoppe på igen.

Efter et par dage med at slappe af sendte vi Rikke på tur til den hemmelige grotte, hvor der står et tempel, efter hjemkomsten fortalte hun at have passeret 2 bjerge op og ned inden hun var nået frem, så dagens motion var hjemme.

Hjemme fra havde vi bestilt en 2 dages tur til Koh Talu vores lille Bounty ø, hvor den stod på afslapning på stranden, snorkling og trekking til øens højeste punkt. Da vi skulle retur havde vi fået lov til at have værelserne to kl. 14, så vi kunne nå i bad inden det gik tilbage til fastlandet. Men pludselig fik vi at vide at båden sejlede kl. 13.30 og ikke 14.30, så vi skulle skynde os ned og spise frokost. Det var noget med båd mangel da prinsessen skulle komme og overnatte. noget forbavsede blev vi da vi kun var 10-13 personer på færgen som sejlede os retur.......mærkeligt.

Forleden aften var vi så ude og se SASI show(traditionel Thaidans) med middag, hyggeligt.

Rikke havde bestilt en 2 dages tur til River Kwai her mandag - tirsdag, så nu var dagene ved at blive korte, så søndag aften skulle vi så til ladyboy show, på et lille lokalt sted her i Hua Hin, når man tænker på forholdene de arbejdede under va det et flot show, og efter showet var der så fotografering, da det blev min tur fumlede pigerne så meget med kameraerne at jeg nåede at få et frækt tilbud, samt nulret lidt på brystvorterne af 2 ladyboy, inden de fik taget billederne og redet mig ud :-0.

I tiden her er det selvfølgelig også blevet til en del massage, vi var jo håbløst bagud når vi ikke havde været her i 2 år, men vi fik indhentet lidt af det forsømte.

Når Rikke kommer tilbage fra tur her i eftermiddag, håber vi lige vi kan nå lidt massage inden vi skal ud og spise sammen med Tuk & Martin, her på vores sidste aften.

I morgen har vi hele dagen til at få pakket og sagt farvel, inden turen går til Bangkok lufthavn og flyet går mod Istanbul kl.23.45. Vi forventer at være tilbage i DK torsdag ved 12 tiden.

Det var så den sidste beretning fra denne gang....

Rikke, Bente & Johnny, Hua Hin

Vietnam 2

RejserPosted by Johnny Kressner 02 Mar, 2010 04:55:21

Hej alle....

Så er det tid til anden del af rejsebeskrivelsen.
Som sagt gik det med bumletoget tilbage til Hanoi, hvor vi ankom kl. 5.00. Her ventede vores bil på os næsten morgenfriske, de syntes heldigvis også det var tidligt. Første stop var på en morgenmadsrestaurant (læs ), her fik vi serveret nudelsuppe med oksekød og grøntsager. Mine øgne havde allerede sagt stop til min mave, men pigerne var mere modige og gik i gang, det holdt dog ikke så længe før de også måtte give op overfor den kraftige kost kl. 5.30 om morgenen. Stedet var fyldt med gæster der hurtigt fik skovlet en stor skål morgensuppe i sig "velbekomme".
Nu havde vi luret at der lå et lille sted ved siden af som solgte grøn te, så vi stoppede lige der og fik et glas varm te, inden turen gik videre mod Halonbugten, hvor vi var fremme i løbet af formiddagen. Efter lidt venten kom vi om bord på en "challup" som skulle sejle os ud til vores træbåd, hvor vi skulle være det næste døgn. Vi var lidt spændte på hvordan vores sovepladser så ud, da rejsebeskrivelsen var lidt vag på dette område. Men overraskede blev vi, da vi ankom til båden fik vi udleveret nøgler til vores kahytter, som viste sig at være lækre med airkon og eget badeværelse, ren luksus. Efter at have pakket lidt ud var det tid til frokost, som bestod af alt godt fra havet, serveret af et meget servicemindet personale, som forkælede os på hele turen. Første stop på turen var ved en kæmpe grotte som var utrolig flot, man kunne næsten ikke forestille sig at man gik inde under et bjerg, turen gennem grotten tog omkring 40 minutter, både op og ned. Tilbage på båden var det tid til lidt afslapning, det var desværre diset (som det er for det meste deroppe) men temperaturen var kommet op på ca. 20 grader, hvilket var helt behageligt efter Sapas 5 grader.
Efter lidt sightseeing gennem klippeformationerne, stod maden igen parat, med 5-6 nye "alt godt fra havet" retter, utroligt velsmagende og spændende. Nu var øjenlågene ved at blive tunge, så det var tid til at nyde vores dejlige senge, og blive vugget i søvn i det stille vand. Udhvilede næste morgen nød vi morgenmaden til enkelte solstråler, inden turen gik i båd ind mellem bjergene, her var en storslået natur, hvor aberne også lige kom og hilste godmorgen.
Nu var det tid til at sejle tilbage mod Halon by, og på vejen fik vi lige frokost inden sejlturen var forbi. Jeg tror vi alle godt kunne have tænkt os en dag mere derude.
Friske var vi klar til en lang køretur på et par timer til vores næste stop Ning Binh, dette skulle være landjordens svar på Halonbugten. Vel fremme på vores næste hotel, glæde vi os til at komme ud og strække benene. Umiddelbart så det flot ud, med masser af blomster, bassiner med fisk osv., men vi fik hurtigt det indtryk at vi skulle bo i et område som var blevet forladt i al hast. Vi var de eneste der bøde i vores blok af værelser, receptionisten kom cyklende når hun havde set os komme, i alle de kinesiske huse på området lå støvet tykt, og poolen havde vist ikke været renset det sidste halve år. Vi fandt senere ud af at stedet mere blev brugt som gennemgangssted, hvor busserne kom sent om aftenen og efter morgenmad var de kørt igen, så vi følte os som " Palle alene i verden". Nå men vi havde fået et kæmpe værelse med 3 store senge, og Bente følte sig som fakir, hun kunne mærke alle fjedrene.
Heldigvis var det jo naturen vi var kommet for at se. Så næste morgen gik turen til nogle små både som skulle sejle os ind i deltaet mellem bjergene, skøn natur og vi havde fået 2 roere med på vores båd, mor og datter tror vi, og selv om deres engelske ikke var deres stærkeste side, gjorde de alt for at vise os de forskellige ting vi sejlede forbi, så turen blev rigtig hyggelig og oplevelsesrig. Undervejs skulle de da også lige prøve at sælge nogle af deres egne ting, som de havde medbragt. Når roerne blev trætte i armene, skiftede de bare til fødderne, underligt de bare kunne ro og vende årer med de bare fødder. Efter næsten 2 timer var vi tilbage ved bilen, og på vejen tilbage kørte vi ind og fik lidt frokost. Næste morgen skulle vi have endnu en sejltur i nogle både der var tæt på hotellet, vi havde været oppe og kikke på dem om aftenen, så Bente mente at det så ustabile ud at hun ikke ønskede at tage med, men de var så ment stabile nok så Rikke og mig tog turen alene, også her var "servicen" i top der blev peget og vist, plukket blomster og krydderurter, vist krabber og snegle æg, samt storke og hejrer. Vel tilbage var det tid til at tjekke ud fra hotellet, og turen gik nu tilbage til Hanoi, hvor vi skulle overnatte på det samme hotel som vi startede på.
Efter et velfortjent bad, gik vi ud for at gå en tur rundt om søen, det var tydeligt blevet hverdag igen mens vi havde været væk, et virvar af biler, knallerter og cykler, dyttende om kap som om det hjalp noget, men det lærer man åbenbart hernede for alle dytter af alle. Om aftenen skulle vi ud og slutte vores rundrejse af på en lokal restaurant, hvor vi fik en lækker 5 retters menu. Godt trætte efter 9 hårde dage, tog vi tilbage på hotellet, vi skulle jo af sted kl. 6.00, så vi måtte have morgenmadpakker med på vej til lufthavnen. Heldigvis var det så tidligt at trafikken ikke var så tæt endnu, men gadehandlen på markederne var i gang i stor stil, med masser af knallerter læsset op med varer til boder og butikker. Gad vide hvornår de sover?.
Vi ankom i lufthavnen i god tid, så der stod kun 5 i kø før os, der var åbenbart problemer med det første par, for det tog næsten 20 min. at tjekke dem ind. Endelig blev det vores tur og gladelig ragte vi vores billetter og pas over disken.....Så begyndte problemerne, damen kikkede sødt på os og spurgte om vi ville med i dag, undrende for der stod jo torsdag d. 25 på billetten, hun spurgte igen, og så gik det op for os at der stod marts og ikke februar på billetten.
Straks kom der hjælpere til og spurgte om vi ville lave billetten om, så skulle vi bare gå op på deres kontor og få det ordnet, dette gik nemt der var heldigvis tomme pladser i flyet, så vi kunne komme med. Da alt papirarbejdet var ordnet kom regningen....600US$ eller godt 3.500 kr., vi havde ikke noget valg der stod jo en taxa og et hotel i thailand og ventede, så vi prøvede at smile, og hurtigt ned til tjek ind og videre ud til flyet.
Nu gik turen så tilbage til Bangkok, og vores chauffør ville være sikker på at finde os at vi allerede blev kaldt over højtalerne inden vi var kommet igennem paskontrollen. Nu manglede vi bare et par timers kørsel til Hua Hin Grand hotel og 35 grader, hvor vi endelig kunne nå at pakke kuffert ud.
Mere om tiden i Hua Hin i næste rejsebeskrivelse.

Rikke, Bente & Johnny.

Vietnam 1

RejserPosted by Johnny Kressner 27 Feb, 2010 10:00:07

Hej alle.
Så er det tid til lidt historie fra de "varme" lande.
Turen startede med at flyet til Istanbul var forsinket, så vi fik noget af et hurtigt fly skift i Istanbul, 45 min fra vi gik fra borde til vi skulle lette igen, så det var bare fra det ene fly til det andet. Vel ankommet til Bangkok skulle vi hentes af en minibus, men ham kunne vi ikke finde, så efter lidt ventetid blev vi efterlyst over højtalerne, det viste sig at der var 10 forskellige steder man kunne blive afhentet. Nu gik turen gennem Bangkoks gader til vores lille hotel hvor vi skulle være i 2 dage.
Godt trætte valgte vi at spise på hotellet inden vi fandt vores seng, vi skulle jo op igen næste morgen og på tur til Grand Palace, et kæmpe tempel midt i Bangkok og Bang Pa In (kongeslottet). Sidst på eftermiddagen var vi tilbage på hotellet og vi kunne slappe lidt af og gå lidt rundt i kvarteret. Men vi skulle finde vores seng i rimelig tid, da vi havde et fly til Hanoi næste morgen kl. 6.55.
Midt om natten kl. 3.00 ringede vækkeuret, da vi skulle afhentes kl. 4.00, troede vi for chaufføren havde byttet rundt på dagene så han dukkede ikke op. Så måtte vi ringe til Tuk (hvad har man en rejse arrangør til) så hun kunne skaffe en ny transport til lufthavnen. Heldigvis var der ingen trafik så vi ankom i god tid til flyet.
I Hanoi blev vi afhentet af vores guide Phong og vores chauffør Dong, som skulle sørge for os de næste 10 dage. Efter en times kørsel ankom vi til vores hotel i Hanoi hvor vi skulle have 2 overnatninger, her var lidt koldere kun 12 grader så de lange bukser måtte frem igen. Da det stadig var kinesisk nytår, kunne vi ikke få de arrangementer som vi skulle have denne dag, alt havde lukket da man fejrer nytåret i 6 dage (som vores juleferie). I stedet gik vi så rundt i en fredelig storby, hvor kun legetøjsforretninger havde åbne, da man købte gaver til børnene i disse dage.
Da vi syntes vi trængte til at røre os lidt, besluttede vi at gå en tur rundt om søen midt i byen, Her var alle vietnameserne i deres stiveste puds, og promenerede rundt om søen, og fotografiapparaterne blev flittigt brugt. Overalt var det pyntet op med blomster, balloner og kulørte lamper. Da vi var ved at være sultne matte vi lede lidt efter en restaurant (hvor man ikke sad på bitte små plastik skamler), dem var der ikke mange af men det lykkedes og vi fik lidt god mad til at afslutte dagen med, godt trætte var det på hovedet i seng, der var jo en ny dag der truede.
Næste morgen gik turen til "onkel Ho" mousulæum, hvor vi defilerede forbi hans krystalkiste, her var næsten større sikkerhed end i lufthavnen, alle tasker blev gennemlyst og vi skulle igennem metaldetektor inden vi fik lov til at stille os i kø. Herefter gik det i enkelt kolonne med hænderne langs siden og uden snak overvåget af soldater gennem mousulæet, onkel Ho lå der stadig og kikkede op i loftet :-).
Der efter gik vi så gennem parken hvor han havde levet, meget spartansk da han ønskede at leve som befolkningen.
Så var det tilbage i bilen igen, nu gik turen til universitetstemplet, her var der masser af unge mennesker som ønskede sig en god uddannelse, dette gjorde de bla. ved at gnide penge på nogle gamle skriftsten, dette var strengt forbudt, men man havde åbenbart opgivet at gøre noget ved det, du unge mennesker kravlede bare over afspærringen, næsten lige som hegnet på Roskilde festivalen.
Efter frokosten gik turen til Hoan Kien søen hvor vi skulle besøge et tempel som lå ude i søen, her så vi en stor skildpadde som havde levet i søen, man var ikke sikker på hvor mange der stadig var i søen, men folk så dem stadig når de var oppe og trække luft. Nu var det tid til en times cykeltaxi rundt i Hanois gader, godt det var helligdag, så trafikken ikke var så heftig. Da vi steg af cyklerne var vi ved det berømte vanddukketeater som vi selvfølgelig også skulle ind og se, utroligt at de kan styre alle dukkerne ude i det store bassin, her var både fiskerbåde, søslanger, fisk og meget mere, som ikke måtte kludre sammen, men jeg tror de havde øvet sig for flot var det.
Nu trængte jeg til at røre mig lidt så jeg gik mig en tur, af nogle andre veje end vi plejede, her kom jeg vist lidt ud af kurs jeg var ikke helt sikker på hvor jeg var, så stedsansen måtte i brug, det viste sig at jeg var kommet langt forbi søen, men heldigvis ramte jeg rigtigt og havnede igen i bunden af søn, så kunne jeg finde hjem igen.
Næste dag motionerede vi lidt igen og tog atter en tur rundt om søen, hvor der stadig var masser af liv, det var jo sidste fridag. Til frokost blev vi hentet igen efter at have tjekket ud fra hotellet, og kørt til det etnologiske museum, her var udstillet ting både ude og inde fra omkring 54 forskellige folkeslag som der findes i Vietnam. Nu var det tid til lidt tidligt aftensmad inden turen gik med nattoget til Sapa. Her havde vi købt en ekstra billet så vi havde en kupe for os selv her var meget bedre komfort en vi havde forventet, togene hernede kører ikke så stærkt så vi var fremme i Sapa kl.5.30, her blev vi afhentet af en ny guide med chauffør, og kørt til hotellet. Der var meget diset i området så det var ikke langt man kunne se, og temperaturen her var kun omkring 2-5 grader, og strømmen i området gik hele tiden så ingen ting virkede, så her spiste vi morgenmad med overtøj på. Efter vi havde fået vores værelser, gik turen ned i dalen til en landsby hvor de sorte Mhong folk bøde, dejlig tur op og ned af bakke hvor folkene var helt naturlige, da de bøde her, ikke opstillet for turisternes skyld. Efter en times vandring blev vi samlet op nede i dalen og kørt tilbage til hotellet. Om eftermiddagen var vi oppe på det lokale marked, hvor vi gik gennem smalle gyder, så vi følte os som kæmper. Derefter gik turen til Dragonbjerget, her stod den virkelig på trappetræning, et stykke oppe måtte Bente give op og gå tilbage til indgangen, mens vi andre kæmpede os op af alle trinene gennem klippespalter op til udkiks punktet over byen, desværre var det stadig meget diset så der var ikke så meget at se. Nu begyndte nedstigningen og vel nede igen ventede Bente, som i mellemtiden var blevet omringet af sælgere af alle slags, men heldigvis havde vi ikke givet hende nogen penge, det gjorde det nemmere at sige nej til tingene,
Tilbage på hotellet, og der var stadig ikke kommet strøm, så vi beholdt overtøjet på.
Efter aftensmaden kom strømmen endelig igen så vi kunne få et velfortjent bad og på hovedet i seng efter en lang dag. Næste morgen havde vi god tid til morgenmad og pakke kufferterne igen, inden turen gik til 2 landsbyer som lå i den anden del af dalen, en 3 timers vandretur i meget smuk natur. Nu gik turen så tilbage mod toget, men på vejen kørte vi op og kikkede over på Kina ved grænse porten. Inden vi skulle med toget skulle vi lige have lidt aftensmad, på spisekortet kunne man få svane, men desværre var det udsolgt pga. nytåret, ærgerligt den chance får man nok ikke igen.
Togstationen lå lige over for restauranten, så op med kufferterne igennem menneskemylderet, der var 10 sovevogne i togstammen. Det gik glat og vi fik igen vores egen kupe, så vi kunne bumle gennem natten tilbage til Hanoi.
Nu slutter vi for denne gang, mere følger i næste mail.

Rikke, Bente og Johnny

Så er det afsted

RejserPosted by Johnny Kressner 13 Feb, 2010 11:05:34

Så er der kun et par timer til flyet letter mod Istanbul, og derfra videre til Bangkok.

Kufferterne er pakket og alt er klar.

Efter ankomsten til Bangkok, har vi lige 1,5 døgn inden vi flyver videre til Hanoi hvor vi er klar til et rundtur i den skønne natur, mere om dette senere.